Algemene Voorwaarden
Wunjo! VOF
Uitgelicht:
·
betalingstermijn van
diensten is 14 dagen na factuurdatum (art. 11.2)
·
minimaal 28 dagen vooraf een
wederzijds gepland en goedgekeurd verblijf afzeggen zonder
betalingsverplichting (art. 5.2)
1.0 TOEPASSELIJKHEID
VAN DE VOORWAARDEN.
1.1 Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen en overeenkomsten tussen WUNJO! VOF hierna te noemen
Leverancier, en de Cliënt.
1.2 De voorwaarden worden geacht door Cliënt te worden/zijn aanvaard,
tenzij in aanbieding, zorgovereenkomst of op de factuur blijkt, dat
daarvan met wederzijds goedvinden is afgeweken. Als dan worden/zijn
zowel de algemene als de daarvan afwijkende voorwaarden onderwerp van de
aanvaarding.
2.0 TOTSTANDKOMING VAN AANBIEDING EN OVEREENKOMST.
2.1 Een aanbieding is vrijblijvend, tenzij daarin anders is bepaald.
2.2 Bij aanvaarding van een vrijblijvende aanbieding door Cliënt,
behoudt Leverancier zich het recht voor de aanbieding binnen de termijn
van 3 werkdagen na ontvangst van die aanvaarding te herroepen of daarvan
af te wijken. Onder opgaaf van redenen zal Leverancier dit schriftelijk
aan Cliënt bekend maken.
2.3 Aanvaardt Cliënt vervolgens een afwijkende aanbieding, dan worden de
algemene voorwaarden eveneens geacht te zijn aanvaard.
2.4 Prijzen zijn exclusief BTW, eventuele heffingen en/of rechten,
tenzij anders is vermeld.
2.5 Leverancier kan niet aan zijn aanbiedingen en offertes worden
gehouden indien de consument, naar termen van redelijkheid en
billijkheid en in het maatschappelijke verkeer gangbare opvattingen, had
behoren te begrijpen dat de aanbieding of offerte dan wel een onderdeel
daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
2.6 Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in
de offerte opgenomen aanbod is Leverancier daaraan niet gebonden. De
overeenkomst komt dan niet in overeenstemming met deze afwijkende
aanvaarding tot stand, tenzij Leverancier anders aangeeft.
2.7 Een samengestelde prijsopgave verplicht Leverancier niet tot
levering van een deel van de in de aanbieding of offerte begrepen zaken
of diensten tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
2.8a Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor
nabestellingen of verlenging van de termijn van diensten.
2.8b Aanvaarde
diensten die de datum van 1 januari overschrijden zijn vanaf voornoemde
datum onderhevig aan de jaarlijkse prijsindexering berekend naar
gegevens van het Centraal Plan Bureau.
2.9 Aanbiedingen van
diensten houden nooit in dat de zorgplicht door Leverancier overgenomen
wordt, wat tevens inhoudt dat deze zorgplicht ook nooit door Leverancier
aanvaardt kan worden.
3.0 ANNULERING VAN OF WIJZIGINGEN IN EEN TOT STAND GEKOMEN OVEREENKOMST.
3.1 Feitelijkheden die aan de zijde van de Leverancier leiden tot
overmacht, tot gevolg hebben dat Leverancier niet geheel in
overeenstemming met zijn aanbieding kan leveren, geven Leverancier het
recht een overeenkomst te ontbinden dan wel daarin de noodzakelijk
geworden wijzigingen aan te brengen. Leverancier meldt deze
omstandigheden schriftelijk aan Cliënt.
3.2 Hoe ook de omstandigheden zullen zijn ontstaan, Cliënt kan daaraan
geen recht tot enige schadevergoeding ontlenen.
4.0 LEVERING
4.1 Tenzij anders overeengekomen, geschiedt levering van goederen en
diensten af werkplaats van Leverancier.
4.2 De Cliënt is verplicht de gekochte zaken of diensten af te nemen op
het moment waarop hem deze ter beschikking staan of aan hem ter hand
worden gesteld, tenzij vooraf anders overeengekomen.
4.3 Indien de Cliënt de afname weigert of nalatig is met het verstrekken
van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, zullen de
voor levering bestemde artikelen worden opgeslagen voor risico van de
Cliënt nadat Leverancier hem heeft verwittigd. De Cliënt zal in dat
geval alle aanvullende kosten verschuldigd zijn.
4.4 Komen Leverancier en Cliënt bezorging overeen, dan geschiedt
bezorging van aankopen kosteloos, tenzij Leverancier bij het sluiten van
de overeenkomst aan Cliënt de vastgestelde condities heeft medegedeeld.
Leverancier behoudt het recht bij levering de kosten voor bezorging
afzonderlijk te factureren.
4.5 Indien is overeengekomen dat levering in fasen zal worden uitgevoerd
kan Leverancier de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende
fase behoren opschorten tot dat de Cliënt de kosten van de daaraan
voorafgaande fase heeft voldaan.
4.6 Indien Leverancier gegevens behoeft van de Cliënt in het kader van
uitvoering van de overeenkomst, vangt de levertijd aan nadat Cliënt deze
aan Leverancier ter beschikking heeft gesteld.
4.7 Indien Leverancier een termijn voor levering van goederen heeft
opgegeven, is deze indicatief. Een opgegeven levertijd is dan ook nimmer
een fatale termijn. De uiteindelijke levertijd zal de opgegeven
levertijd echter nimmer met meer dan één week overschrijden, tenzij er
sprake is van overmacht. Bij overschrijding van een termijn dient de
Cliënt de Leverancier schriftelijk in gebreke te stellen.
5.0 LEVERTIJD.
5.1 Een overeengekomen levertijd van goederen kan zowel door Cliënt als
door Leverancier, niet als een fatale termijn worden aangemerkt. Bij
niet tijdige levering naar de mening van Cliënt, dient hij Leverancier
schriftelijk in gebreke te stellen. Geeft Cliënt geen gelegenheid tot
latere levering en verlangt hij annulering van de order, dan dient
Cliënt in zijn ingebrekestelling duidelijk te motiveren waarom de
leverdatum toch de fatale datum moet zijn.
5.2 Veranderingen in
de overeengekomen data van levering van diensten, zijn tot 28 dagen voor
de eerstvolgende leverdatum kostenvrij, indien in onderling overleg
opnieuw overeengekomen. Bij verandering na 28 dagen voor deze leverdatum
zijn die kosten verschuldigd door Cliënt, alsof levering daadwerkelijk
op de oorspronkelijk overeengekomen datum heeft plaatsgevonden.
5.3 Wijzigt Cliënt na bestelling een order, dan houdt Leverancier zich
zoveel mogelijk aan de overeengekomen levertijd, maar is daaraan niet
meer gebonden.
6.0 PLAATS VAN LEVERING; LEVERING VAN BESTELDE GOEDEREN OF DIENSTEN; IN
BEWAARNEMING VAN GEKOCHTE GOEDEREN.
6.1 Levering van goederen geschiedt af Leverancier aan het bestel- of
ander opgegeven adres van de Cliënt. Al dan niet franco, zoals blijkt in
aanbieding of op factuur. Levering van diensten geschied op het adres
van Leverancier, tenzij anders overeengekomen.
6.2 Goederen reizen voor risico van Cliënt. Zijn eventuele aanspraak op
een vervoerder is niet overdraagbaar op Leverancier.
6.3 Voor medewerkers van Cliënt of voor derden die namens hem bestelde
goederen of dienstverleners mogen afhalen en/of goederen of diensten
mogen inkopen en meenemen, kan Cliënt een permanente volmacht deponeren
bij Leverancier.
6.4 Cliënt dient een dergelijke volmacht schriftelijk in te trekken,
zodra de gevolmachtigde niet meer tot genoemde handelingen gerechtigd
is. Als Cliënt dat nalaat en er worden door diegene(n) nog goederen of
diensten gekocht en meegenomen, dan zijn deze voor rekening van Cliënt.
6.5 Indien namens Cliënt goederen of diensten worden ingekocht zonder
overlegging van een bestelbon maar Leverancier ziet geen reden om
levering te weigeren, dan zal Leverancier de verlangde goederen of
diensten niettemin leveren, voor rekening en risico van Cliënt namens
wie wordt gekocht.
6.6 Op verzoek van Cliënt neemt en houdt Leverancier door hem gekochte
goederen in bewaring, echter voor risico van Cliënt. Toezending van de
factuur geldt als bewijs van levering en opslag. De factuur dient
normaal te worden voldaan, ook al maakt Cliënt nog geen gebruik van die
goederen.
7.0 GARANTIE, REPARATIES.
7.1 Leverancier geeft 3 maanden garantie voor gebreken aan materiaal,
tenzij anders op de factuur is vermeld.
7.2 Voor software gelden de voorwaarden en (garantie)bepalingen van
fabrikanten en/of leveranciers.
7.3 De garantie omvat onderdelen en arbeidsloon, tenzij op de factuur
anders is vermeld. Vrachtkosten voor heen- en retourzending zijn voor
rekening van Cliënt.
7.4 Aanspraak vervalt als goederen niet in overeenstemming met de
gebruiks- en bedieningsvoorschriften blijken te zijn gebruikt en/of
bediend.
7.5 Die aanspraak vervalt ook als Cliënt reparaties laat verrichten of
veranderingen laat aanbrengen anders dan door Leverancier.
7.6 Voor inmiddels op, met name vaste, datadragers geïnstalleerde
programma's en opgeslagen data neemt Leverancier geen verantwoording.
7.7 Voor schade of
enig nadeel, ontstaan volgens art. 7.4, 7.5, 7.6 aanvaardt Leverancier
geen aansprakelijkheid.
7.8 Leverancier behoudt zich het recht voor ter reparatie aangeboden
goederen te vervangen door nieuwe, gelijkwaardige goederen in plaats van
te repareren.
8.0 EIGENDOMSVOORBEHOUD, CESSIE.
8.1 Goederen blijven eigendom van Leverancier totdat Cliënt de uit een
overeenkomst voortvloeiende vordering heeft voldaan, kosten voor
nakoming buiten en in rechte daaronder begrepen.
8.2 Ook goederen die zich inmiddels op grond van garantie of anderszins
ter reparatie bij Leverancier bevinden, vallen onder de werking van art.
8.1.
8.3 Onder dit voorbehoud geleverde goederen kan Cliënt voor normale
bedrijfsdoeleinden gebruiken dan wel aan derden doorleveren. Voor
goederen of diensten die op het moment van doorlevering nog niet waren
betaald, codeert Cliënt per dat moment de vordering op zijn afnemer aan
Leverancier. Leverancier mag, als hem dat noodzakelijk voorkomt, de
vordering rechtstreeks bij die afnemer opeisen.
8.4 In geval van beslaglegging op die of op een deel van die goederen,
van onder curatelenstelling van, van surséance van betaling voor, van
faillissement van zijn bedrijf en/of Cliënt persoonlijk, verkoop of
liquidatie van het bedrijf door Cliënt, is Leverancier bevoegd zijn nog
af te leveren goederen onder zich te houden tot algehele voldoening van
zijn vordering(en) door of namens Cliënt. Alsook de overeenkomst voor
die goederen te ontbinden, door schriftelijke mededeling aan Cliënt.
8.5 Ontstaat een toestand als genoemd in art. 8.4, dan machtigt Cliënt
Leverancier reeds nu voor alsdan om, zonder dat daarvoor enig rechtelijk
bevel vereist zal zijn, die goederen bij hem of daar waar zij zich
bevinden, weg te halen. Cliënt zal Leverancier ongehinderd toegang
(doen)verlenen.
8.6 Het is Leverancier verboden een pand- of enig ander recht op
bedoelde goederen of vordering te vestigen.
9.0 RECLAMES.
9.1 Cliënt dient bij aflevering de verpakking van de geleverde goederen
direct op beschadiging te controleren.
9.2 De goederen zelf kort na aflevering te controleren op de juistheid
daarvan, de goede werking daaronder begrepen.
9.3 Bij aanvaarding van een beschadigde verpakking aanvaardt Cliënt ook
de daarin verpakte goederen of diensten.
9.4 Te weinig, te veel of niet bestelde ontvangen goederen en zichtbare
gebreken dient Cliënt binnen 3 dagen na aflevering schriftelijk aan
Leverancier te melden, onder bijvoeging van de paklijst.
9.5 Verborgen gebreken dienen schriftelijk te worden gemeld zodra zij
zijn gecontroleerd. Reclames, die na 30 dagen na de datum van aflevering
worden ingediend worden niet geaccepteerd. Tenzij die termijn te kort
blijkt te zijn geweest om gebreken te kunnen constateren.
9.6 Leverancier aanvaardt alleen retourzendingen in de originele
verpakking.
10.0 PRIJSVERHOGINGEN, RECHTEN, HEFFINGEN.
10.1 Leverancier behoudt zich het recht voor prijsverhogingen, rechten
en heffingen door te berekenen, die na acceptatie van een order van
Cliënt aan Leverancier worden opgelegd. Cliënt kan alleen dan een order
annuleren als de verhoging 5% of meer van de netto factuurwaarde van de
bestelde goederen of diensten bedraagt.
11.0 BETALING.
11.1 Indien niet anders is vermeld in aanbieding of op factuur, is de
betalingswijze contant, rembours of telefonisch vooruit. Indien anders
vermeld of overeengekomen is de betalingstermijn 14 dagen.
11.2 Bij te late betaling is Cliënt zonder nadere kennisgeving per
factuurdatum de op dat moment geldende wettelijke interest verschuldigd,
met een minimum van 1% per maand of gedeelte daarvan.
11.3 Betalingen worden geacht te zijn gedaan op de oudste openstaande
factuur, ook al vermeldt Cliënt (een) ander(e) factuurnummer(s). Indien
verschuldigde rente en/of kosten niet tegelijk mede zijn betaald,
wordt/worden deze, alsmede de omzetbelasting, eerst in mindering
gebracht. Leverancier bericht Cliënt schriftelijk welk gedeelte van het
factuurbedrag aldus onbetaald is gebleven. Een onbetaald gebleven bedrag
blijft rentedragend, zoals omschreven in art 11.2.
11.4 Cliënt kan een betaling niet opschorten of weigeren omdat
Leverancier garantieverplichtingen ten aanzien van de niet of nog niet
geheel geleverde goederen en/of diensten is nagekomen.
11.5 Schuldvergelijking: Leverancier is bevoegd vorderingen die Cliënt
op Leverancier heeft te verrekenen met zijn vorderingen op Cliënt, ook
al zijn deze nog niet opeisbaar.
12.0 INCASSO EN KOSTEN.
12.1 Blijft Cliënt ondanks herhaalde aanmaning in gebreke, dan zal
Leverancier zijn vordering(en) op Cliënt doen incasseren, zonodig langs
gerechtelijke weg. De daarmee gemoeide kosten ad 15% van het
verschuldigde bedrag zijn voor rekening van de Cliënt.
12.2 Alle aan incasso verbonden kosten, zowel buiten als in rechte komen
voor rekening van Cliënt.
13.0 AANSPRAKELIJKHEID.
13.1 De aansprakelijkheid van Leverancier is beperkt tot de netto
factuurwaarde van de geleverde goederen of diensten, tenzij opzet of
grove schuld van medewerkers van Leverancier aantoonbaar is. In dat
geval dient Cliënt tevens zijn geleden schade, zonodig door expertise,
schriftelijk aan te tonen. De wettelijke aansprakelijkheid is hier van
toepassing.
14.0 TOEPASSELIJK RECHT EN DE BEVOEGDE RECHTER.
14.1 Op alle overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
14.2 Bevoegd tot kennisneming van een geschil is uitsluitend de
arrondissementsrechtbank te Groningen. In geschillen van zodanig belang,
de kantonrechter onder wie de woonplaats van Leverancier of Cliënt
ressorteert, naar keuze van de meest gerede partij.
14.3 Cliënt dient binnen één maand na de datum van ontvangst van de
schriftelijke kennisgeving waarin Leverancier zich op art. 14.2 beroept,
te verklaren door welke volgens de wet bevoegde rechter hij een geschil
wil doen beslechten. Laat Cliënt dit na, dan is genoemde keuze aan
Leverancier.
15.0 OVERIGE BEPALINGEN.
15.1 In gevallen waarin de voorwaarden niet zouden voorzien beslist de
Directie van Leverancier, naar redelijkheid en billijkheid, in het
belang van Al wat Is.
Herzien op 9-1-2019 |